بازاریابی موتور جستجوگر و ارتباط آن با موفقیت سایت شما
در دنیای امروز یکی از بدیهیات هر کسب و کاری، داشتن سایت اختصاصی و بازاریابی از طریق آن است. این وبسایت می تواند به تنهایی منبع درآمد مستقل برای شما و مجموعه شما باشد. برای بهبود روند فعالیت در وبسایت و بالا رفتن میزان بازدید و فروش اولین گزینهای که به ذهن میرسد سئو است. سئو ابزاری کاربردی محسوب میشود اما تنها ابزار برای فعالیت در این حوزه نیست. در این مقاله میخواهیم شما را با ابزاری دیگر آشنا کنیم. برای آشنایی با بازاریابی موتور جستجوگر در مشهد با ما همراه باشید.
بازاریابی موتور جستجو (SEM) چیست؟
بازاریابی موتور جستجو یا Search Engine Marketing به اختصار SEM نامیده می شود. این ابزار یکی از شاخههای بازاریابی اینترنتی است. طبق آمار منتشر شده، روزانه سه و نیم میلیارد سرچ در گوگل انجام میشود. این آمار خبر از روزانه چند میلیون دلار معامله اینترنتی از طریق موتور جستجو دارد. SEM نوعی بازاریابی اینترنتی بوسیلهی تبلیغات پولی است که برای ارتقا وبسایت با بالا بردن بازدید انجام میشود. در این بازاریابی کلمات کلیدی پر بازدید انتخاب شده، تبلیغات برای آن کلمات اعمال میشود. در واقع وقتی تبلیغ را خواهید دید که برای کسب اطلاعات در مورد همان موضوع آن را سرچ کرده باشید.
بزرگترین تفاوت این شیوه با تبلیغات سنتی مانند بیلبورد همین موضوع است. در شیوه سنتی تبلیغ بدون توجه به تمایل افراد در معرض دید عموم قرار میگیرد و در این روش هر کس همان چیزی را میبیند که در جستن آن است. در این شیوهی بازاریابی، مخاطب تنها در صورت کلیک روی لینک تبلیغ باید به مبلغ هزینه پرداخت کند.
میتوان گفت SEM میتواند از ابزار بازاریابی بودن به یکی از انواع بازاریابی و حتی استراتژی بازاریابی بدل شود. مهمترین استراتژیهای این ابزار از این قرارند:
- بازاریابی محتوا: با تولید و انتشار متن، تصویر، ویدئو و دیگر محتوای بصری به ترغیب بازدیدکنندگان میپردازد.
- تبلیغات کلیکی: این تبلیغات با طراحی بنر در سایت قرار گرفته و با کلیک سنجیده میشوند.
- بازاریابی شبکههای اجتماعی: ساخت پروفایل رایگان برای کسب و کارها به منظور افزایش اعتماد کاربران و ارتقاء اعتبار سایت.
- بازاریابی ایمیلی: ارسال پیامهای مشخص و موثر به گیرندگان انتخاب شده و مخاطبان هدف کسب و کار.
- بهینه سازی نرخ تبدیل: راهکاری ساخت سازمان یافته برای تقویت عملکرد سایت و افزایش درآمد محسوب میشود.
تفاوت SEO و SEM چیست؟
مفهوم سئو برای عدهی زیادی از افراد و کسب و کارها آشناست. بهینه سازی برای موتور جستجوگر میتواند مکمل و همراه بازاریابی موتور جستجو باشد اما نمیتوان آن را بطور کامل جایگزین کرد. آگاهی در مورد تفاوتهای این دو ابزار میتواند برای انتخاب و استفاده از آنها یاری دهنده باشد. اگر قصد استفاده از بازاریابی موتور جستجوگر در مشهد را دارید داشتن دانشی اجمالی در مورد برخی از این تفاوتها مفید خواهد بود.
- نتایج جستجوی SEO دارای اسنیپ و نتایج جستجوی SEM دارای نسخه تبلیغاتی است.
- با هر بار کلیک بر روی نتایج SEM مبلغی برای تبلیغ باید پرداخت شود در حالی که کلیک بر روی نتایج سئو فاقد هزینه است.
- نتیجه بازاریابی موتور جستجوگر فقط به مخاطبان هدف نشان داده میشود در حالی که در سئو اینگونه نیست.
- تاثیر SEM سریعتر از سئو اتفاق میافتد. تبلیغات با چند کلیک فعال میشوند و در معرض دید بازدیدکنندگان زیادی قرار میگیرند در حالی که ساختن سئوی مناسب و بالا آوردن یک سایت در موتور جستجو مستلزم زمان بیشتری است.
- برای ارزیابی SEM کاربردیتر از SEO است. فعال و غیر فعال کردن SEM به سرعت انجام میشود و به سرعت میتوان موضوع و مخاطب هدف را تغییر داد در حالی که سئو کاری زمانبر است.
- سئو به مرور زمان رشد میکند و نتایج آن ماندگارتر هستند در حالی که نتایج حاصله از SEM با خاموش کردن تبلیغات خاتمه مییابد.
اصطلاحات رایج بازاریابی موتور جستجوگر
در این بازاریابی اصطلاحات متنوعی دیده میشوند که اغلب به صورت اختصاری شناخته میشوند و هر یک معرف یک مفهوم هستند. اصطلاحات رایج بازاریابی موتور جستجوگر در مشهد بدین شرح است:
SEM یا Search Engine Marketing : بازاریابی موتورهای جستجوگر
SEO یا Search Engine Optimization: بهینه سازی موتورهای جستجوگر
SMM یا Social Media Marketing: بازاریابی و جذب بازدید از طریق تبلیغات یا کمپینهای مربوط به بازاریابی با شبکههای اجتماعی
تأثیرپذیری (Impression) : تعداد دفعات نمایش داده شده تبلیغ شده روی یک صفحه نمایش. این مورد فقط به تعداد دفعات نمایش داده شده مربوط است و اگر یک بازدیدکننده آن را نبیند یا به آن توجهی نکند نیز تفاوتی ندارد.
PPC یا Pay-per-Click: مقدار مبلغ پرداخت شده به ازای هر کلیک دریافتی از سوی مخاطبین. (این مورد با نام CPC یا Cost-per-Click نیز شناخته میشود و هر دو اصطلاح یک معنی دارند.)
CPM یا Cost per Million Impressions: پرداخت هزینه به ازای دیده شدن در مقیاس حجیم
CTR یا Click Through Rate: نرخ کلیک یا مقدار کلیکهای دریافتی و ورودیهایی که از طریق موتورهای جستجو به سمت صفحه یا صفحاتی از سایت مدنظر هدایت میشوند.
SERP یا: Search Engine Resutls Page: صفحه نتایج موتورهای جستجو
جمع بندی
در مورد شیوه اجرا و چرایی استفاده از این ابزار برای رشد کسب و کار صحبت کردیم. به خاطر داشته باشید استفاده از هر ابزار یا فرآیندی در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی مستلزم دانش و مهارت است. اگر به فکر ارتقاء عملکرد سایت خود و بهرهمندی بیشتر از آن، با متخصصین این امر و کارشناسان فعال در این زمینه مشورت و کار خود را به آنها بسپارید. اگر به بازاریابی موتور جستجوگر سایت خود و بهبود وضعیت کسب و کار خود فکر میکنید، مشکل خود را با ما در میان بگذارید.
این ابزار یکی از شاخههای بازاریابی اینترنتی و نوعی بازاریابی با تبلیغات پولی برای ارتقاء وب سایت محسوب میشود.
این ابزار به جستجو محتوا در هر قالبی در فضای اینترنت کمک می کند. نمونه بارز و شناخته شده موتورهای جستجوگر گوگل است.
دیدگاهتان را بنویسید