توسعه کسب و کار چیست؟
اکثر کسب و کارها در مقطعی از فعالیت خود تصمیم به رشد میگیرند. رشد و گسترش کسب و کار مانند هر کار دیگری دارای اصول خاص خود است. رشد، تنها به مجموعههای تجاری بزرگ اختصاص ندارد و حتی مغازهای کوچک نیز میتواند به گسترش کار خود فکر کند. در این متن به اصول توسعه کسب و کار و چگونگی اجرای آن خواهم پرداخت.
توسعه کسب و کار چیست؟
این مفهوم را نباید با افزایش فروش یکی دانست. گسترش را میتوان مجموعهای از ایدهها، ابتکارات و فعالیتهایی دانست که در راستای بهتر شدن وضعیت یک کسب و کار اجرا میشود. توسعه تجاری را میتوان در بر گیرندهی افزایش درآمد و سودآوری نیز دانست. این امر مستلزم انجام فرآیندهایی برای اجرای فرصت رشد درون مجموعه است.
این مفهوم به معنای هر گونه فعالیت کوچک و بزرگ مجموعه با هدف توسعه تجارت است. این گسترش تجارت میتواند داخلی یا خارجی انجام شود. ایجاد شهرت و استفاده از برندینگ قوی میتواند مهمترین قدم برای تحقق این امر به شمار بیاید. شبکهسازی، مذاکره، مشارکت و تلاش برای صرفه جویی در هزینه را میتوان از مصادیق این موضوع دانست.
نقش بازاریابی در توسعه کسب و کار
بازاریابی به معنای تبلیغات هدفمند برای فروش محصول به مشتری است. این پارامتر نقش بسزایی در گسترش کسب و کار دارد و باید بودجهای جداگانه به آن اختصاص داد. در دنیای امروز بخش عمدهی بازاریابی به شکل اینترنتی صورت میپذیرد. استراتژی مشخص برای بازاریابی هدفمند کسب و کار را در مسیر رشد یاری خواهد کرد. تماس تلفنی، تولید محتوا در فضای مجازی، فعالیت در شبکههای اجتماعی، تبلیغات خیابانی و توزیع نمونههای رایگان از نمونههای این فعالیت هستند.
برای اجرای بازاریابی موفق این سه مورد را در نظر داشته باشید:
- جمع آوری اطلاعات: در مورد شیوهی عرضه محصول به بازار، بازار هدف، نیاز مشتری و دیگر عوامل مشابه تحقیق کنید. بررسی و تحلیل دادهها برای طراحی استراتژی تاثیرگذار و قوی بسیار کارساز خواهد بود.
- اجرا: بعد از جمع آوری اطلاعات و تعیین استراتژی نوبت به اجرای آن میرسد. برای توسعه کسب و کار اجرای بی نقص تبلیغات میتواند عاملی موثر به شمار بیاید. تولید محتوا را با توجه به سلیقه و نیاز مشتری شروع کنید و در پلتفرمهایی که مورد استفادهی آنهاست به اشتراک بگذارید، بررسی کنید و از آنها برای بهبود عملکرد بازریابی دیجیتال یا سنتی استفاده کنید.
- بازخورد: واکنش و بازخورد مشتری و مخاطب را ببینید.
همکاری استراتژیک
برای ورود به بازاری جدید و توسعه کسب و کار، به تنهایی همهی کارها را کردن غیرممکن نیست اما سخت است. همکاری با شرکتهای همسو که دیدگاه مشابهی دارند میتواند مسیر را هموار کند. با کمک تیم حقوقی و واحد توسعه میتوان از فرصتهای پیش رو به نحو احسن استفاده کرد. همراهان استراتژی خود را آگاهانه انتخاب کنید. سختی مسیر وقتی تقسیم شود کمتر میشود. در همکاری استراتژی با در نظر گرفتن بازار هدف میتوان همکاری مشترک را در راستای ارائه محصول یا خدمات انجام داد. این همکاری میتواند به مثابه کمک گرفتن و کم کردن بار مسئولیت باشد و روند توسعه را سرعت بخشد. شرکتهای ارائه دهندهی توسعه کسب و کار در مشهد نیز در این زمینه کمک کننده خواهند بود. مسیر با کمک گرفتن کوتاه خواهد شد.
توسعه را به که بسپاریم؟
توسعهگر با آگاهی کامل از عملکرد مجموعه، اهداف، فعالیتها و بازار هدف میتواند نقشهی مسیر توسعه را تعیین کند. این فرد یا نهاد میتواند صاحب کسب و کار یا کارمندان این مجموعه و یا فرد یا گروهی خارج از آن باشد. داشتن ایدههای خلاقانه و بکر میتواند منجر به رشد شود. فرض کنید یک واحد تجاری قصد گسترش و تأسیس شعبهای دیگر را دارد. برای دستیابی به این موقعیت باید به بررسی ارتباط مشتریها با نیاز کنونی بپردازند. موقعیت مکانی جدید برای سهولت دسترسی مخاطبانی که به هر دلیلی امکان دسترسی به موقعیت قبلی را نداشتهاند مهیا شود. اقدامات دیگر نظیر پرسنل، محصول، تبلیغات و آگاهی سازی انجام شود.
در تمام طول این مسیر، برنامه ریزی مشخص و دیدگاه کارشناسانه برای تسهیل و توسعه بسیار مهم است.
شرکت فرداد ارتباطات شایق با بهرهگیری از دانش و مهارت کارشناسان این امر، برای تدوین استراتژی مناسب کسب و کار شما به ارائه خدمات میپردازد.
استراتژیهای توسعه کسب و کار
مهمترین استراتژیهای مورد نیاز برای توسعه کسب و کار از این قرار است:
- پرسنل مناسب برای کار را گزینش و در زمان مناسب استخدام کنید.
- بهترین موقعیت زمانی را برای شروع انتخاب کنید.
- ارجحیت عمل کردن به جای حرف زدن را فراموش نکنید.
- شنوندهی خوبی برای انتقادات و پیشنهادات دیگران و مشتریها باشید.
- ذهن خود را بر روی نیاز مشتری متمرکز کنید.
- مهم باشید! در انجمنهای تجاری و صنفی مشارکت کنید و به دیگران نشان دهید که کسب و کارتان چقدر مهم است.
- برای جلب رضایت مشتری بکوشید.
- بهترین خدمات را ارائه دهید.
- خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصول یا خدمات و همچنین اجرای تبلیغات را فراموش نکنید.
- زمان را مدیریت کنید تا از برنامهها و اهداف جا نمانید.
جمع بندی
انسان با رشد و پیشرفت به درک متفاوتی از حیات و مفید بودن دست مییابد. رکود و عدم توسعه شاید آسیبی به کسب و کار نزدند اما ایجاد توسعه و پویایی کسب و کار است که به آن هویت میبخشد. قرار گرفتن در مسیر توسعه و گسترش کسب و کار، با انجام مشاوره و بهرهمندی از دانش فعالان این حوزه به امری سهل و ممکن تبدیل میشود.
من، زهرا شایق، کارشناس ارشد کارآفرینی گرایش کسب و کار از دانشگاه علم و صنعت ایران و دانش آموختهی مدیریت عالی کسب و کار، در مسیر توسعه در کنار شما هستم. برای توسعه کسب و کار خود همین الان اقدام کن.
توسعه، به معنای گسترش و رشد یک کسب و کار است. مسیر رسیدن به توسعه با سختیهایی همراه است که میتوان با مشاوره و بهرهمندی از تجارب دیگران آن را سهولت بخشید.
توسعه کسب و کار با توجه به تعیین اهداف مجموعه تجاری، آنالیز مخاطبان هدف و ارزیابی بازار هدف و عملکرد رقبا انجام می شود.
دیدگاهتان را بنویسید