ریبرندینگ چگونه به سازمان ها کمک می کند؟
برندینگ هر شرکت و نام تجاری آن، کسب اعتبار و هویت برند را تشکیل می دهد. هر نام تجاری می تواند با اجرای برندینگ و برند سازی به محبوبیت و اعتبار بین مخاطبین خود دست یابد. من زهرا شایق مدیرعامل شرکت فرداد ارتباط شایق و کارشناسی ارشد کارآفرینی هستم. در این مقاله قصد دارم به مفهوم ریبرندینگ بپردازم. با من تا انتهای این متن همراه باشید.
ری برندینگ چیست؟
ریبرندینگ یعنی فرآیند تغییر تصویر شرکتی یک سازمان. ریبرندینگ یک استراتژی بازار برای ارائه یک نام جدید، نماد جدید یا تغییر در طراحی برندِ موجود است. ایده ریبرندینگ در واقع ایجاد یک هویت متفاوت برای برند در مقایسه با رقبا در بازار است.
چند دلیل وجود دارد که یک شرکت اقدام به ریبرندینگ میکند. یک عامل برجسته برقراری ارتباط با مشتریان است. ریبرندینگ برای کسبوکار خوب است اما در عین حال میتواند پرخطر نیز باشد. همیشه این احتمال وجود دارد که مصرفکنندگان برند جدید را دوست نداشته باشند. در ادامه مراحل و نحوه اجرای ری برندینگ را مرور خواهیم کرد.
شناسایی مخاطب هدف
پس از تحقیق گسترده بازار از جمله گروه های متمرکز و تحلیل دادهها با اتفاق عجیبی روبرو خواهید شد. مشتریان شما (یا رقبای شما) همان کسانی نیستند که تصور می کردید. شاید این جمعیت افرادی باشد که هرگز تصور نمی کردید با شما مشارکت کنند. به نوبت ممکن است یک رقیب جدید در بازار وجود داشته باشد و محصولات یا خدماتش مستقیما با محصولات یا خدمات شما در رقابت باشد.
این مسئله را بررسی کنید که چه کسی از شما خرید می کند و همچنین بجای شما از چه کسی خرید می کنند. مقایسه این امر با بازار هدف و مخاطبان اولیه تان می تواند اختلافات مهمی را آشکار سازد. وقتی بازار و مخاطبان واقعی تان را برقرار کردید آماده ری برندینگ شرکت خود خواهید بود تا بتوانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید.
چشم انداز خود را مجدد طراحی کنید
برای هر اقدام شرکت، چشم انداز به عنوان یک ستاره شمالی عمل می کند، بنابراین باید درک منسجمی از چشم اندازتان داشته باشید قبل از اینکه به جلو حرکت کنید. همچنین شاید با گذشت زمان چشم انداز شما نیز تغییر پیدا کرده باشد. مشکلی ندارد، اما باید هر چه زودتر چشم اندازتان را مجددا تعریف کنید تا مطمئن شوید که تمام کارمندان با در نظر گرفتن این چشم انداز تصمیم گیری میکنند. در هنگام ری برندینگ، چشم انداز شرکت بر همه چیز تأثیر می گذارد، از طراحی مجدد وب سایت گرفته تا روند استخدام منابع انسانی.
مأموریت
اگر چشم انداز «کاری باشد که در حال انجام آن هستید»، مأموریت به «نحوه انجام آن» مربوط می شود. شاید هنوز در یک مسیر یکسان در حال حرکت باشید، اما نحوه رسیدن شما به مقصد تغییر کرده است. در نهایت مأموریت شما همان نقشه راه برند است. وقتی مأموریت شما تغییر کند پیام شما نیز باید دستخوش تغییر شود در حین ری برندینگ، مأموریت نیز باید به اندازه چشم انداز اهمیت داشته باشد.
ارزش ها
ارزش ها نشان می دهند که چرا برای رسیدن به چشم اندازتان تلاش می کنید و چرا خودتان را وقف مأموریت کرده اید. اما با گسترش و تغییر برندها برخی از ارزش های بنیادی آنها نیز ناپایدار می شوند. اگر نتوانید از ارزشهای گذشته تان پشتیبانی کنید یا ارزش های جدید را اولویت بندی کنید باید آنها را بروزرسانی کنید تا متوجه شوید که برند شما امروز برای چه چیزهایی ارزش قائل است.
نام گذاری مجدد برند
تغییر اسامی کار بزرگی است. این کار می تواند به بهای به رسمیت شناختن برند و ترافیک جستجوی آلی تمام شود. بنابراین اگر به عنوان بخشی از روند ری برندینگ قصد نامگذاری مجدد شرکت را دارید مطمئن شوید که به عنوان یک استراتژی پس از ری برندینگ برنامهای برای ریکاوری در اختیار دارید.
به طور کلی اگر هنوز نامتان مناسب است بهترین کاری که باید انجام دهید این است که آن را حفظ کنید. اما اگر نام فعلی با هویت شرکت انطباقی ندارد وقت آن رسیده که نامی جدید مرتبط انتخاب کنید. برای اینکه ترستان از این کار کم شود در پایین ایده هایی برای فرآیند ری برندینگ وجود دارد:
- یک کلمه جدید درست کنید.
- از کلمه قدیمی به روشی جدید استفاده کنید
- کاری که انجام می دهید را ببیان کنید.
- املاء کلمه را تغییر دهید.
- یک پیشوند یا پسوند به آن اضافه کنید.
- به زبان های دیگر نگاه کنید
- دو کلمه را کنار هم بیاورید.
- مخفف درست کنید.
بازنگری شعار برند
یک شعار خوب جذاب است و مأموریت و چشمانداز شرکت را شامل می شود. این شعار شامل هدف شرکت بصورت فشرده است. تغییر شعار آسانتر از تغییر اسم است. اما همانند تغییر اسم هنوز باید دقت زیادی به خرج دهید. خلاقانه بودن شعار برند می تواند آن را در ذهن مخاطب ثبت کند.
شعار تبلیغاتی یا شعار برند شما، باید هویت و پیام شرکت را در دل خود جای دهد تا بتواند آن را به خوبی به مخاطبین انتقال دهد. بعنوان مثال “ما به موفقیت شما شایقیم” نام شرکت ما را در دل خود جای داده است و همچنین حامل پیامی مهم در راستای اهداف شرکت است.
جمع بندی
گاهی اوقات استراتژی های ری برندینگ با شکست مواجه می شوند زیرا سعی دارند فرآیند آن را با میانبر پیش ببرند و بعضی استراتژی ها شکست می خورند زیرا شرکای اشتباهی را برای همکاری انتخاب می کنند. با مشاوره درست و اصولی و آگاهی کامل از روند ریبرندینگ و تدوین استراتژی متناسب با آن می توانید به آنچه می خواهید دست یابید. من، زهرا شایق، با تجربه سالها مشاوره برندینگ به کارخانجات و شرکت ها در کنار شما هستم تا به بهترین شکل به تغییر نام تجاری خود بپردازید. برای ری برندینگ شرکت خود، همین حالا اقدام کن.
ریبرندینگ، یادآوری و بازیابی اعتبار و محبوبیت کسب و کارهاست.
ریبرندینگ یعنی فرآیند تغییر تصویر شرکتی یک سازمان. ریبرندینگ یک استراتژی بازار برای ارائه یک نام جدید، نماد جدید یا تغییر در طراحی برندِ موجود است.
در هنگام ری برندینگ، چشم انداز شرکت بر همه چیز تأثیر می گذارد، از طراحی مجدد وب سایت گرفته تا روند استخدام منابع انسانی.
دیدگاهتان را بنویسید