توسعه بین الملل، آرزوی دست یافتنی!
در بازار رقابتی امروز، برخی کسب و کارها برای بالا بردن سود و فروش و عرضه کالا به بازارهای بین الملل میکوشند. رشد کسب و کارهای بین المللی و شرکتهای چند ملیتی در سالهای اخیر بسیار مشهود است. در این محتوا به عوامل موثر بر توسعه بین الملل خواهم پرداخت.
کسب و کار بین المللی چیست؟
در این مفهوم، سطح فعالیت مشاغل فراتر از محدودهی جغرافیایی یک کشور انجام میشود. در تجارت بین الملل تبادل محصول یا خدمات فرای مرزهای یک کشور انجام میشود. این اتفاق آنقدر که به نظر میرسد دور از دسترس و ترسناک نیست. مبادلهی محصول یا خدمات بین افراد، نهادها و یا در نمونهی بزرگتر آن بین دولت حاکم بر دو کشور انجام میگیرد. آشنایی با مفهوم صادرات و واردات و شناخت بازار جهانی میتواند به حضور در این بازار کمک کند. دانش تجارت، شناخت نیاز جامعه هدف، آگاهی از خواست و هدف کشور مقصد و… نقش بسزایی در بهبود توسعه بین الملل یک برند دارد.
دلایل محبوبیت ورود به بازار بین الملل
میخواهیم در مورد دلایل عمدهی شرکتها بیشتر بدانیم. کسب و کارهای خاص و مقاصد بین المللی سیاسی و تجاری از بحث ما خارج است. عمدهی شرکتها و بازرگانیهای متمایل به تجارت بین الملل برای تحقق اهداف زیر اقدام به این کار میکنند:
- افزایش درآمد: قاعدتا گسترده کردن دایرهی مشتریها و مخاطبان افزایش درآمد را نیز در بر خواهد داشت. تفاوت قیمت عرضه با کشور مبدا میتواند زمینه ساز سود بیشتر باشد. با شناخت بازار مقصد و نیاز آن میتوان کالایی که در کشور مبدا کاملا معمولی بنظر میرسد را بعنوان کالای لوکس به فروش رسانید. بعنوان مثال صنایع دستی ایرانی در دیگر کشورها از ارزش مادی بالاتری نسبت به اینجا به فروش میرسند.
- افزایش توانایی رقابت: آشنایی با تامین کنندگان مواد اولیه ارزان قیمت اتفاقی است که میتواند در بازارهای بین المللی بیفتد. همچنین آشنایی با دیگر رقبا و بررسی عملکرد تولید و فروش آنها میتواند حامل ایدههای جدید باشد. از فرصت رقابت میتوان به بهتری شکل و به نفع خود استفاده کرد.
- کاهش ریسک: در بازار بین المللی اگر کشور مقصد دچار ناآرامی سیاسی و اقتصادی شود میتوان مقصد را به کشوری دیگر منتقل کرد. در چنین شرایطی آسیبهای حاصل از تحولات یک کشور بر روی صادر کننده تاثیر بسیاری نخواهد داشت.
تقسیم بندی ساختار صنعتی کشورها
برای تحقق توسعه بین الملل، بررسی وضعیت اقتصادی و صنعتی کشور مقصد حائز اهمیت است. با شناسایی ساختار کشور مورد نظر میتوان بازار هدف را مناسب و هدفمند انتخاب کرد. این ساختار به چهار دسته تقسیم میشود:
- زیستی: در بسیاری از کشورها، اکثر مشاغل کشاورزی هستند. در این کشورها شیوهی معاملات معمولا تهاتری و پایاپای است. امکانات کمتری برای صادرات دارند و استفاده آنها از پول کمتر است. شاید اسن شیوه به نظر خیلی بدوی بیاید اما 30 درصد تجارت جهان، تهاتری صورت میگیرد.
- صادر کنندگان مواد خام: بخش اعظم صادرات این کشورها مختص به فروش مواد خام است. ساختار صنعتی این کشورها و بودجهی آنها بر اساس فروش مواد اولیه و مواد خام است. این کشورها مقصد خوبی برای فروش ماشین آلات صنعتی هستند. عربستان و کویت در این دسته قرار میگیرند.
- در آستانهی صنعتی شدن: این کشورها بعد از انقلاب صنعتی هنوز و به طور کامل صنعتی نشدهاند. تولیدات صنعتی در این کشورها در حال افزایش است. با رشد طبقه متوسط و ثروتمند روبرو هستند. برزیل و هند را میتوان در این دسته قرار داد.
- صنعتی: در این کشورها مواد خام، محصولات واسطهای و محصولات نیم ساخته و بعد از تکمیل تولید به فروش میرسند. منابع طبیعی محدودی دارند اما از دانش صنعتی و نیروی کار خوبی برخوردار هستند. چین در زمرهی کشورهای صنعتی قرار میگیرد.
شیوهی ورود به بازار بین الملل
ورود به تجارت برون مرزی و توسعه بین الملل به سه شیوه صورت میپذیرد. با توجه به توانایی مالی و خدماتی کسب و کار و نیاز کشور مقصد میتوان به انتخاب درست رسید. به خاطرداشته باشید ورود به این بازار اگر با انتخاب اشتباه انجام شود میتواند با از دست دادن سرمایه و اعتبار شما همراه باشد. پس حتما از کانالهای مختلف به بررسی تمام جزئیات بپردازید. مشاوران خبره و کار بلد این حوزه نیز میتوانند مسیر خروج کسب و کار شما از مرزها را تسهیل کنند. جهانی شدن کسب و کار و شناخت برند در تما دنیا آرزوییست که با انتخاب درست محقق خواهد شد.
صادرات
صادرات به معنای فروش محصول یا خدمات به کشورهای دیگر است. این مفهوم به دو صورت انجام میپذیرد.
- غیر مستقیم: فروش مازاد تولید به وسیلهی واسطه را صادرات مستقیم میگویند. این فروش با همراهی نمایندگی صادر کننده، بازرگانیهای داخلی، تعاونیهای صادرات و دیگر کمپانیهای فعال در این حوزه انجام میشود.
- مستقیم: این شیوه بوسیلهی استفاده از فروشندگان سیار، تأسیس دفتر فروش یا جذب توزیع کننده در کشور مقصد صورت میگیرد. در این روش تولید کننده با حذف واسطهی صادر کننده، خود اقدام به فروش در کشوری دیگر میکند.
سرمایهگذاری مشترک
یکی دیگر از روشهای ورود به بازارهای جهانی، سرمایه گذاری مشترک است. در این شیوه کسب و کارهای همسو با کاهش ریسک و افزایش کنترل بر بازارهای خارجی فعالیت میکنند. کسب و کارها تبدیل به یک کسب و کار بین المللی شده، دانش فنی خود برای تولید محصولات را به بازارهای خارجی واگذار میکنند. این تلفیق میتواند با امضای قرارداد همکاری در مدیریت انجام پذیرد.
سرمایهگذاری مستقیم
استفاده از این شیوه با ریسک زیادی همراه است. برای افزایش کنترل بر امور مستقیما اقدام به خرید شرکت و یا تولید و مونتاژ محصول در کشور دیگر انجام میشود. موفقیت در این روش مستلزم دانش بالای تجاری، سنجش اقتصادی سیاسی کشور مقصد و آشنایی با فرهنگ و خواستههای آن کشور است. در نتیجه کسب اطلاعات در این شیوه اهمیت بیشتری دارد.
شرکتهای بسیار زیادی با این روش به موفقیتهای بزرگی دست پیدا کردند و شرکتهایی هم بودهاند که در این راه شکست خوردند. در نتیجه کسب اطلاعات و بالا بردن آگاهی خود در زمینههای مختلف برای کم کردن ریسک سرمایه گذاری مستقیم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و میتواند تا حدودی ضامن موفقیت کسب و کار شما باشد.
جمع بندی
ورود به دنیایی جدید در تجارت ترسناک و غیر ممکن بنظر میرسد. برای تحقق چنین هدفی اول از همه باید به کسب و کار خود، میزان تولید و توانایی فروش تیم اطمینان داشته باشید. پرسیدن سوال “از پسش بر میایم؟” و گرفتن جواب بله از خودتان میتواند شروعی باشد برای شیوه جدید کسب و کار. در این مسیر تنها دانش شخصی کافی نیست و باید از مشاورین این حوزه نیز بهرهمند شد.
من، زهرا شایق، کارشناس ارشد بازرگانی بین الملل و دانش آموخته مدیریت کسب و کار برای بهبود روند توسعه بین الملل برای کسب و کار شما و ارتقاء سطح شغلیتان در خدمت شما هستم. برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار خود، با ما در تماس باشید.
با استفاده از روش هایی مانند صادرات، سرمایه گذاری مشترک و سرمایه گذاری مستقیم می توان به توسعه بین الملل رسید.
در تجارت بین الملل تبادل محصول یا خدمات فرای مرزهای یک کشور انجام میشود.
دیدگاهتان را بنویسید