چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم؟ طراحی کمپین تبلیغاتی
کمپین های تبلیغاتی، فرصتی مناسب برای افزایش فروش و جذب مخاطب و مشتری جدید هستند. با طراحی یک کمپین تبلیغاتی منسجم و اصولی می توانید سود قابل توجهی نسبت به هزینه ای که پرداخت می کنید دریافت کنید. من، زهرا شایق، مدیر عامل شرکت فرداد ارتباطات شایق هستم و در این مقاله قصد دارم به پرسش چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم پاسخ دهم. با من تا انتهای این محتوا همراه باشید.
چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم؟
برگزاری کمپین های تبلیغاتی با هدف افزایش آگاهی از برند یا فروش محصول و ارائه خدمات صورت می پذیرد. این فرآیند تبلیغاتی می تواند در قالب های مختلفی همچون تبلیغات محیطی، شبکه های اجتماعی پخش بروشور، تبلیغات تلویزیونی و… اجرا شود. با توجه به عواملی همچون ماهیت و هدف کسب و کار، بودجه تخصیص داده شده برای کمپین و بازار و مخاطب هدف می توان بهترین شیوه اجرایی را برای کمپین انتخاب کرد.
اگر می خواهید بدانید چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسید، باید بگویم بهترین راه این است که اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه ندارید، سپردن طراحی کمپین به تیمی حرفه ای و کاربلد است. در ادامه می خواهم در مورد مراحل اصلی نوشتن کمپین تبلیغاتی اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارم که امیدوارم مفید واقع شود.
مرحله اول: شناخت هدف نهایی
اولین قدم برای شروع هر کاری، داشتن آگاهی در مورد هدف نهایی انجام آن کار است. پیش از اندیشیدن به پاسخ چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم، از خود بپرسید که قصد و هدف شما از راه اندازی کمپین چیست؟ می خواهید کمپین تبلیغاتی کدام خواسته یا نیاز شما را برآورده کند؟ جواب شما می تواند در یکی از این چند دسته قرار بگیرد:
- معرفی خدمات یا محصولات جدید
- آگاهی بخشی در مورد برند
- افزایش فروش
- بالا بردن فعالیت کاربران
- معرفی رویدادهای پیش رو
حالا که هدف کلی برند خود را برای راه اندازی کمپین شناسایی کردید، نوبت به تبدیل اهداف کلی به هدف هوشمند است. هوشمند، به انگلیسی SMART است، و می توانیم این کلمه را اینگونه رمز گشایی کنیم:
- مشخص (Specific)
- قابل سنجش (Measurable)
- در دسترس (Attainable)
- مطابق با فعالیت ها (Relevant)
- بهنگام و زمانمند (Timely)
در این مرحله از روند پاسخ به پرسش چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم، هدف خود را به هدف هوشمند تبدیل کنید. بعنوان مثال اگر هدف شما از برگزاری کمپین، معرفی محصول است می توان اینگونه آن را تبدیل به هدف هوشمند کرد:
مشخص است: محتوای انتشار یافته و قالب آن از پیش مشخص شده است.
قابل سنجش: جامعه هدف را می توان تعداد کاربران شرکت کننده در کمپین در نظر گرفت.
در دسترس: انجام تبلیغات با هشتگ مشخص و انتشار در رسانه های فراگیر.
مطابق با فعالیت ها: معرفی محصول جدید مرتبط با تولیدات قبلی.
زمانمند و بهنگام: اجرای کمپین بدون تأخیر یا تعجیل در زمان مشخص و بازه خاص زمانی.
دومین مرحله، مورد سنجش قرار دادن کمپین
مرحله بعدی برای پاسخ به سوال چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم، شناسایی راه های آنالیز و سنجش روند کمپین است. با توجه به شیوه ای که برای اجرای کمپین انتخاب کرده اید، شیوه بررسی نتایج نیز متفاوت است. مثلا برگزاری کمپین ایمیلی با کمپین اینستاگرامی در بازخورد و شیوه سنجش آن متفاوت است. معیارهای سنجش با توجه به اهدافی که دسته بندی و بررسی کردیم به این شرح هستند:
معرفی محصول یا خدمت جدید: پیش فروشی و بیش فروشی. بیش فروشی به معنای ارائه تک نسخه از محصولی خاص و منحصر به فرد است.
آگاهی بخشی در مورد برند: استفاده از برچسب و هشتگ مناسب برای معرفی برند در رسانه های مختلف.
افزایش فروش: سنجش میزان فروش
تقویت فعالیت کاربران: انتشار محتوا در وبلاگ، شبکه های اجتماعی، تعاملات ایمیلی و به چالش کشیدن کاربر برای ایجاد اینتراکشن.
معرفی رویدادهای پیش رو: فروش بلیط، یادآوری در شبکه های اجتماعی به وسیله انتشار محتوای ویژه.
حالا که دسته مناسب فعالیت خود را انتخاب کرده اید، در هر رسانه ای شیوه ای برای سنجش عملکرد کمپین خواهید داشت. فعالیت های اینستاگرامی را می توان به وسیله کامنت، لایک و به اشتراک گذاری پست ها سنجید و کمپین ایمیلی به وسیله نرخ باز شدن ایمیل و تعداد کلیک ها مورد بررسی قرار می گیرد.
وقتی در حال مشخص کردن شیوه سنجش کمپین خود هستید، تنها اهداف نهایی را مد نظر قرار ندهید. هدف نهایی شما شاید با یک یار برگزاری کمپین محقق نشود و به نتیجه ای که در نظر دارید دست پیدا نکنید اما این مسئله نباید شما را مأیوس کند. شما با سنجش عملکرد کمپین خود می توانید نقاط قوت و ضعف اجرای کمپین را شناسایی کنید و در نوشتن کمپین تبلیغاتی بعدی برای بهبود فعالیت خود از آن استفاده کنید.
راز موفقیت این است که بتوانیم ایده های دیگران را کسب کنیم و به مسائل، از دید خود و دیگران بنگریم. «هنری فورد»
سومین مرحله، شناخت جامعه هدف
مخاطب هدف یا تارگت مارکت می تواند چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب را مشخص کند و تعیین کننده شکست یا موفقیت فعالیت تبلیغاتی باشد. شناخت مخاطب هدف، می تواند شما را در انتخاب قالب مناسب برای تولید و انتشار محتوای کمپین یاری کند. اگر بدون آگاهی از این بخش مهم به تولید محتوا بپردازید، امکان عدم پذیرش از طرف مخاطبان بالا می رود. در واقع می توان گفت تمام تصمیمات شما در گرو خواست و نظر مخاطبان است.
مخاطبان کمپین تبلیغاتی به طور کلی به سه دسته تقسیم میشوند:
- کسانی که برند شما را می شناسند.
- افرادی که در حال فکر کردن به انتخاب برند هستند.
- آنهایی که در مرحله تصمیم گیری برای انتخاب برند هستند.
با توجه به این سه دسته و نوشتن کمپین تبلیغاتی مناسب، می توانید دسته اول را به مشتری های وفادار تبدیل کنید. بعلاوه می توانید برند خود را به انتخاب دو دسته بعدی تبدیل کنید و به جذب مخاطب جدید دست یابید. مخاطب جدید و وفادار یعنی بالا رفتن مقبولیت و محبوبیت برند و افزایش فروش مسب و کار شما. پس با شناسایی علایق و نیازهای مخاطب، همان چیزی را که می خواهد در اختیار او بگذارید.
جمع بندی
جواب این سوال که چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم، بسیار ساده به نظر می رسد اما با پیچیدگی های خاصی همراه است. اطلاع شما از اهداف برند، شیوه سنجش و نیاز مخاطب هدف می تواند شما را در این مسیر یاری کند. من، دانش آموخته دیجیتال مارکتینگ هستم و با تجربه برگزاری ده ها کمپین موفق، در راه اندازی و طراحی کمپین تبلیغاتی در کنار شما خواهم بود. برای نوشتن کمپین تبلیغاتی خودت، همین حالا اقدام کن.
نوشتن کمپین تبلیغاتی به سه عامل اصلی مرتبط است: شناخت هدف برند، سنجش بازخورد کمپین و شناسایی مخاطب هدف.
در کمپین های تبلیغاتی، محتوای تولید شده در بازه زمانی مشخص به منظور بالا بردن فروش یا آگاهی از برند و یا جذب مخاطب جدید، در رسانه های مختلف منتشر می شوند.
دیدگاهتان را بنویسید