برندینگ شهری چیست و چگونه انجام می شود؟
شناخت شهرهای مختلف با توجه به مؤلفه هایی شاخص امکان پذیر است. هر شهر را با نمادی مشخص می شناسیم و این شاخصه می تواند شامل شعار نماد یا عوامل دیگر باشد. برندینگ شهری در طول زمان و با توجه به اتفاقات زیادی محقق می شوند. در این مقاله قصد دارم اطلاعاتی را در راستای این مفهوم با شما به اشتراک بگذارم. تا انتهای این متن با من همراه باشید.
برندینگ شهری چیست؟
وقتی نام یک شهر را می شنویم تصوری از آن شهر در ذهن ما شکل می گیرد. این تصویر می تواند از خاطرات گذشته ما یا تبلیغاتی که در مورد این شهر دیده ایم و شنیده ایم به وجود آمده باشد.
این تصویر شامل ابعادی مانند: تصویر اجتماعی (مانند تصویری که از مردم، رفتارها، باید و نبایدها، نمادها و آیین های آن جامعه)، تصویر اقتصادی (مانند میزان توسعه یافتگی، فضای کسب و کار، ظرفیت های اقتصادی و …)، تصویر کالبدی (مثل معماری شهر، موقعیت جغرافیایی، معماری و گردشگری و …) و یا تصویری را که از گذشته ی تاریخی آن شهر داریم، هست. در اینجاست که به برندسازی شهری یا برندینگ شهری (Place Branding) می رسیم.
در داخل کشور نیز تمهیداتی برای تشکیل کمیته ای برای برندسازی شهری، در برخی استانها مانند تهران، اصفهان، مشهد و کرمانشاه صورت گرفته است. برای مثال تلاش هایی جهت برندینگ شهری برای تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام، شیراز به عنوان دروازه ی ملل، رامسر به عنوان عروس شهر های ایران و اصفهان به عنوان نصف جهان و … صورت پذیرفته است.
برندسازی شهری یا Place Branding
در برند سازی شهری هدف این است که شهری که مکانی معمولی برای بازدید کنندگان و توریست ها هست، به شهری جذاب و وسوسه کننده برای توریست ها و دیگر اقشار تبدیل شود. امروزه برندسازی شهری یکی از تاثیر گذارترین و مهمترین فعالیت های بازاریابی به محسوب می شود که تاثیر زیادی در موفقیت برند، محصول و خدمات دارد.
اهل فن در مورد برندینگ شهری و اهمیت آن توضیحاتی داده اند. آن ها می گویند در دنیای امروزه که رقابت شدیدی وجود دارد، شهرها نیز باید دستخوش تغییر و تحول شود. وقتی برند شهری قوی باشد، به اقتصاد آن شهر کمک می شود و در نتیجه این امر توسعه شهر حاصل می شود.
اهمیت برندینگ شهری
برندینگ شهری پس از چندین سال باعث می شود شهرهایی که به برندسازی برای شهر خود پرداخته اند برای خود ارزش آفرینی به وجود بیاورند، نمود سرمایه گذاری در مورد برندینگ شهری را می توان در رشد اقتصادی شهر، افزایش سرانه درآمد شهروندان و افزایش سرمایه گذاری برای توسعه های آتی در شهر، اشاره کرد.
باید خاطر نشان کرد که برندسازی شهری را نباید به راحتی بازاریابی و برندسازی تصور کرد، برندینگ شهری در اصل هنر تصویرسازی یک شهر در ذهن افراد است تا توجه آنها جذب آن شهر شود؛ باید جوری عمل کرد که این شهر متمایز از سایر شهرها باشد.
نقش برندینگ شهری در صنعت توریسم
توریسم بعد از صنعت نفت و صنعت خودروسازی، سومین منبع پر سود برای کشور های مختلف جهان به شمار می رود. یکی از موارد به دست آمده در حوزۀ گردشگری که شهرهای جهان اول را نسبت به خود جذب کرده است، برندینگ شهری است. در برندینگ شهری سعی و تلاش بر این است تا یک شهر را در سطح کشور، منطقۀ کشورهای پیرامونی و نیز در جهان به یک برند و تصویر ذهنی جاودان تبدیل شود. این تلاش ها شامل مواردی چون: معرفی تاریخچه شهر، نشان دادن جاذبه های شهری، نسبت دادن یک لقب به شهر، ارائۀ اطلاعات مفید از یک شهر مانند اطلاعات جمعیتی، اقتصادی، گردشگری، سبک زندگی ساکنان شهر و … .
فرایند برندینگ شهری
در برندسازی شهری موردی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که تصویری از آن شهر در ذهن ها وجود دارد. چیزی که شهر به آن معروف است. در برندینگ شهری باید روی مواردی خاص که شهر را از دیگر شهر ها متمایز می کند مانور داد. این کار در کوتاه مدت انجام نمی گیرد و باید برای آن برنامه ریزی بلند مدت انجام داد. رویکردهای برندینگ شهری در طی سال های اخیر فرق کرده است.
اهل فن ابتدا تأکید روی ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی شهر و کسب و کار و صنایع مطرح آن شهر دارند. اما نباید فراموش کنیم که در سالهای اخیر نقش فرهنگ و عوامل فرهنگی و نوآوری و خلاقیت های بکر پیش از پیش در برندسازی شهری مورد توجه قرار گرفته است.
مراحل برندینگ شهری
موارد زیر را هنگام برندسازی شهری یک شهر باید در نظر گرفت :
- سنجش شهر برای مشخص شدن نقاط قوت و ضعف آن
- از یافته های به دست آمده در مورد شهر تفسیری داشته باشید
- توجیه بودن افراد در مورد شرایط رقابتی و جایگاه شهر
- ایجاد چشم اندازی برای شهر و فهرست کردن این موارد
- تعیین استراتژی مناسب برای گسترش و ارتقای شهر یا فرآیند برندسازی شهری
برندینگ شهری در اصل هنر تصویرسازی یک شهر در ذهن افراد است تا توجه آنها جذب آن شهر شود.
جمع بندی
باید برای هر شهر لوگو و نمادی به یادماندنی طراحی کرد. این لوگو و نماد می تواند در پی اقدامات جدید، هویت جدیدی برای شهر به وجود بیاورد یا هویت باستانی شهر را قوی تر کند. طراحی شعار برای یک شهر باید بر اساس واقعیتی موجود در شهر باشد. در ضمن برای آن شهر،جلوه ی خوبی داشته باشد و همچنین تصویر ذهنی قوی ایجاد کند و اصطلاحا ایماژ داشته و تصویر برانگیز باشد.
من زهرا شایق، کارشناسی ارشد کارآفرینی و مدیرعامل شرکت فرداد ارتباطات شایق هستم. در این مقاله سعی کردم مفهوم برندینگ شهری را برای شما شرح دهم. برای برقراری ارتباط و دریافت اطلاعات بیشتر در این حوزه با من در تماس باشید.
باید برای هر شهر لوگو و نمادی به یادماندنی طراحی کرد. این لوگو و نماد می تواند در پی اقدامات جدید، هویت جدیدی برای شهر به وجود بیاورد یا هویت باستانی شهر را قوی تر کند. به این فرآیند برندینگ شهری گفته می شود.
- سنجش شهر برای مشخص شدن نقاط قوت و ضعف آن
- از یافته های به دست آمده در مورد شهر تفسیری داشته باشید
- توجیه بودن افراد در مورد شرایط رقابتی و جایگاه شهر
- ایجاد چشم اندازی برای شهر و فهرست کردن این موارد
- تعیین استراتژی مناسب برای گسترش و ارتقای شهر یا فرآیند برندسازی شهری
دیدگاهتان را بنویسید