مدیریت کسب و کار، وظایف و مسئولیتها برای بهبود کسب و کار
حضور مدیر در هر کسب و کاری از ضروریات است. مدیریت کسب و کار شامل وظایف متعدد و مستلزم توانمندی و دانش است. من در این محتوا به شرح وظایف مدیر کسب و کار خواهم پرداخت. تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.
مدیریت کسب و کار به چه معناست؟
در تمامی کسب و کارها بدون در نظر گرفتن ابعاد فعالیت، نیاز به فردی که با توجه به تصویر کلان کسب و کار بر جزئیات کوچک نیز احاطه داشته باشد احساس میشود. مدیریت کسب و کار وظیفهی نظارت و هدایت عملکرد کارکنان را عهده دارد. برای اطمینان از کارایی و عملکرد شرکت اقداماتی را عملی میکند. تدوین استراتژیهای بیزینسی، ارزیابی عملکرد شرکت، نظارت و بهبود عملکرد کارکنان را میتوان از این اقدامات به شمار آورد.
وظایف مدیریت کسب و کار
یک مدیر برای بهبود عملکرد کسب و کار خود علاوه بر نظارت بر عملکرد دیگر اعضا، وظایفی نیز بر عهده دارد. مجموعهی این وظایف و انجام اصولی و بدون نقص آنها میتواند به ایجاد کسب و کاری موفق منجر شود. در ادامه به بیان توضیح در مورد هر وظیفه نیز خواهیم پرداخت.
- تعیین اهداف استراتژی
- نظارت بر فرآیندها
- مدیریت دادههای مالی
- مدیریت منابع انسانی
- نظارت بر مقررات و سیاستها
تعیین اهداف استراتژیک
کسب و کار شما دارای اهدافی مشخص برای ادامهی فعالیت است. مدیر کسب و کار موظف است با در نظر گرفتن اهداف شرکت به برقراری هماهنگی بین هدف و روند فعالیت بپردازد. ایجاد توازن بین هدف و عملکرد میتواند در سطوح مختلفی انجام پذیرد. مدیر با بررسی توانایی شرکت در ارائه محصول و خدمات و همچنین در نظر گرفتن بازار هدف باید به تدوین استراتژی مشخص برای تحقق اهداف بپردازد. تقسیم مسئولیتها و نظارت بر عملکرد هر گروه نیز از وظایف مدیر است. یک مدیر زبده و کاربلد آگاهی خوبی نسبت به تیم کارکنان و توانمندی آنها دارد و در مورد اهداف و دامنه اختیارات دارای دانشی خوب است و این اطلاعات میتواند در مسیر ایجاد هماهنگی موثر واقع شود. توازن بین توانمندی و بازار و عملکرد رقبا از وظایف مدیر به شمار میآید.
در کسب و کارهایی با ابعاد کوچکتر معمولا این مسئولیت بر عهدهی مالک کسب و کار است. اگرچه توصیه میشود مدیران در کسب و کارهای کوچک نیز از مشاورهی مدیران کسب و کار در راهبرد بهتر امور استفاده کنند. شرکت شایق برای ارائه مشاوره مدیریت کسب و کار در مشهد در خدمت کسب و کارهاست.
نظارت بر فرآیندها
مدیران موظف به نظارت روزانه بر عملکرد اعضای مجموعهی خود هستند. این نظارت میتواند به حل مشکلات و یا هدایت کارمندان به مسیر درست انجام پذیرد. با نظارت بر فرآیندها میتوان از ضعف و قوت کار به خوبی آگاه شد و در صدد رفع یا تقویت آن بر آمد. از دیگر وظایف مدیریت کسب و کار در این مورد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اطمینان از وجود مواد اولیه کافی برای تولید.
- ایجاد توازن بین سطح تولید و میزان تقاضا
- شناسایی قسمتهای قابل رشد و ارتقاء در کار
- یافتن فرصتهای گسترش بازار و ورود به بازارهای جدید
مدیریت داده های مالی
از دیگر مسئولیتهای مدیر کسب و کار میتوان به تجزیه و تحلیل منظم وضعیت مالی شرکت اشاره کرد. تخصیص بودجه کلی برای شرکت در ابتدای هر سال توسط مدیران انجام میشود، نظارت بر وضعیت مالی موجب مدیریت مالی خواهد شد. مدیر باید توانایی مدیریت هزینهها در مواقع بحرانی و آمادگی استقبال از ایدههای جدید برای کسب درآمد بیشتر را داشته باشد.
مدیر موفق، فردی است که بتواند پیشبینیهای لازم برای مدیریت مالی شرکت انجام دهد و در صدد رفع بحرانهای احتمالی برآید. با در نظر گرفتن اقدامات زیر میتوان به این مهم دست یافت:
- تسلط بر مسائل مالی و پیشبینی هزینهها
- آگاهی از تکنولوژی روز دنیا و استفاد از آن برای بهبود تولید شرکت
- برقراری ارتباط موثر و توسعه در روابط با شرکای تجاری و فروشندگان
- آنالیز رقابت در بازار و عملکرد رقبا
- مدیریت مخارج و هزینههای جاری
- مدیریت مالی در بحرانهای اجتماعی و تاثیر آنها بر اقتصاد
مدیریت منابع انسانی
این بخش از وظایف مدیریت کسب و کار به مسائل مربوط به کارکنان میپردازد. مدیر منابع انسانی تعیین کنندهی زمان مناسب برای جذب نیروی جدید و ناظر بر انتخاب ایشان است. همیشه باید از اینکه شرکت از نیروهای کارآمد به مقدار کافی برخوردار است اطمینان حاصل کند. مسئولیت ارائه آموزش به کارکنان و نظارت بر آن بر عهدهی مدیر منابع انسانی است. به طور مداوم بر عملکرد اعضا نظارت میکند و آنها را مورد ارزیابی قرار میدهد تا از رشد و پویایی اعضا اطمینان حاصل کند. در شرکتهای بزرگ ایفای نقش واسطهی بین اعضا و مدیران و رفع نیاز پرسنل نیز بر عهدهی مدیر منابع انسانی است.
نظارت بر مقررات و سیاست ها
نظارت و کسب اطمینان از اجرای قوانین و مقررات شرکت از وظایف مدیریت کسب و کار است. اجرای دستورالعملهای مشخص شده مانند سیاستهای حفظ ایمنی کارکنان، بیمه، ساعت ورود و خروج و پایبندی به قوانین درون شرکت باید زیر نظر مدیر و به خوبی انجام شود.
جمع بندی
مدیریت کسب و کار مهمترین نقش برای موفقیت کسب و کار به شمار میآید. فردی با مسئولیتپذیری بالا و دارای قدرت نظارت بر امور مالی و کارکنان میتواند مدیر خوبی برای یک مجموعه باشد. یک مدیر خوب باید امور را به خوبی سازماندهی کرده و با تجزیه تحلیل رقبای خود به طراحی استراتژی مناسب بپردازد. برای آگاهی بیشتر از مدیریت کسب و کار در مشهد و بهبود عملکرد شرکت تجاری شما، دریافت مشاوره در این زمینه را پیشنهاد میکنیم. من، زهرا شایق، دانش آموخته مدیریت عالی کسب و کار DBA و مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت فرداد ارتباطات شایق، در این مسیر همراه شما خواهم بود. برای بهتر شدن کسب و کارت همین حالا اقدام کن!
مدیر کسب و کار با علم بر ماهیت آن کسب و کار و اعضا، با آنالیز بازار هدف و مخاطبین به تدوین استراتژی مشخص برای کسب و کار و نظارت بر اجرای آن در تمامی ابعاد میپردازد.
مدیریت کسب و کار وظیفهی نظارت و هدایت عملکرد کارکنان را عهده دارد.
دیدگاهتان را بنویسید