توسعه برندینگ چیست؟ مزایا و معایب توسعه برندینگ
برندینگ، امکان شناسایی محصول یا خدمات یک مجموعه تجاری رو مهیا می سازد. وقتی برند شما، محبوبیت و مقبولیت مورد نظر را بدست آورد و جایگاه محصول خود را در بازار پیدا کردید، نوبت به توسعه برند می رسد. من، زهرا شایق، مدیریت شرکت فرداد ارتباط شایق و کارشناسی ارشد کارآفرینی گرایش کسب و کار از دانشگاه علم و صنعت ایران هستم. اگر به این فکر می کنید که توسعه برندینگ چیست، تا انتهای این مقاله با من همراه باشید.
توسعه برندینگ چیست؟
یکی از استراتژی های بازاریابی است که در آن شرکت برند موجود خود را با دیته بندی جدیدی به مخاطب ارائه می کند. برای درک سوال توسعه برندینگ چیست می توان گفت این فرآیند با تولید و ارائه محصولی جدید که با تولیدات شناخته شده متفاوت است اما در عین حال مرتبط هستند اجرا می شوند. روند حاصله، به افزایش ارزش و موقعیت برند منجر می شود و کششی و محبوبیت اولیه آن را تجدید می کند.
برای موفقیت در یک تجارت، ضروری ترین مسئله، متمرکز کردن دید دیگران روی چیزیست که شما بدان می نگرید. «جان پترسون»
انواع توسعه برندینگ
فرآیند توسعه برندینگ به معنای استفاده از برندی موجود و صاحب شهرت و محبوبیت برای راه اندازی و تبلیغ محصولات جدید است. این فرایند بازاریابی را می توان به چند نوع طبقه بندی کرد؛ مانند:
محصول همراه
محصولات همراه (Companion) به طور معمول تکمیل کننده تولیدات اصلی هستند. محصولات جدید مانند تکه های پازل به تکمیل هویت برند می پردازند. مطلوب ترین استراتژی توسعه برندینگ را می توان توسعه محصول همراه در نظر گرفت زیرا آسان تر از دیگر انواع به افزایش فروش و پیشرفت مجموعه تجاری منجر می شود. بعنوان مثال زمانی که برند تولید کننده خمیر دندان به تولید مسواک بپردازد، در این دسته قرار خواهد گرفت.
فرم محصول
تولید محصول جدید و توسعه برندینگ با فرم محصول، شامل تولید محصول قبلی با شکل دیگری می شود. نتیجه این فرآیند، رقابت در یک دسته بندی محصولات متفاوت است. نمونه ی فعال در این نوع توسعه را می توان برند شکلات اسنیکرز دانست. این برند معروف و پر طرفدار به تولید بستنی چوبی، در کنار شکلات پرداخته است و با تغییر شکل کالای فعلی محصولی جدید در دسته بندی متفاوت را به بازار عرضه نموده است.
حق امتیاز مشتری
زمانی که مجموعه ای تجاری، محصولات مختلف خود را متمرکز بر یک بخش واحد از بازار گسترش می دهد، توسعه حق امتیاز مشتری قلمداد می شود. به عنوان مثال، برند فیروز کالاهای مختلف و متنوعی را با این نام تولید می کند و جامعه هدف و مصرف کنندگان آن طیف خاصی از افراد (کودکان) هستند و توسعه برندینگ خود را متمرکز بر مخاطبان هدف مشخص شده انجام داده است.
تمایز برند
منحصر بودن و برخورداری از مزایای قابل توجه در مقایسه با رقبا می تواند یکی از انواع توسعه برندینگ باشد. تولید کنندگان یا ارائه دهندگان خدمات به طور معمول با تولید محصول جدید سعی در نشان دادن تمایز خود با رقبا دارند. انتقال ارزش ویژه کسب و کار و آشنایی مخاطب با آن از طریق برندینگ می تواند با جلب توجه مخاطب و مشتری به افزایش فروش یک مجموعه تجاری و رشد و پیشرفت آن منجر شود.
مزایای توسعه برندینگ
بازاریابی و شیوه های اجرای آن دارای مزایا و معایبی هستند که آگاهی از آنها می تواند صاحبان کسب و کارها را با اطمینان بیشتری به این وادی هدایت کند. از جمله مزایای توسعه برندینگ می توان به این موارد اشاره کرد:
- افزایش سهم بازار: وقتی برند شما با ارائه محصول و خدمات جدید به بازار وارد می شود می تواند ابعاد مختلفی از بازار را به خود اختصاص دهد و توسط مخاطبان بیشتری مشاهده و پذیرفته شده، باعث بالا رفتن ارزش برند می شود.
- بهبود تصویر برند: با ورود محصول جدید برند به بازار، پیام و هویت نام تجاری شناخته شده مجددا به مشتری یادآوری می شود و به اعتماد و اعتبار آن افزوده می شود.
- صرفه جویی در هزینه: فرض می کنیم شما تولید کننده کیک هستید و حالا قصد دارید بیسکوئیت را هم به خط تولید خود اضافه کنید. اگر قرار باشد برای این محصول جدید برندی جداگانه راه اندازی کنید هزینه های بسیاری دارد در صورتی که می توانید با توسعه برندینگ این کار و تبلیغات و بازاریابی آن را با هزینه کمتری انجام بدهید.
- سهولت جذب مشتری: آگاهی قبلی با برندی شناخته شده، برای پذیرش محصول جدید بسیار کارساز است. مشتری به نامی که با آن خو گرفته است و آشنایی دارد خیلی راحت تر می تواند اعتماد کند تا نامی نا آشنا که هیج پیش زمینه ذهنی نسبت به آن ندارد.
- تبلیغات و بازاریابی موفق: هویت برند برای مخاطب و مشتری آشنا و شناخته شده است بنابر این زمان، هزینه و انرژی کمتری برای ارائه محصول صرف خواهد شد.
معایب توسعه برندینگ
نمی توان اجرای هیچ کاری را در حیطه بازاریابی بدوون عیب و خطا دانست. اما با آگاهی از معایب یک فرآیند و بررسی ضرر و منفعت آن می توان خیلی راحت تر به انتخاب پرداخت. پیش از شروع توسعه برندینگ به این موارد توجه کنید:
- احتمال کاهش ارزش برند: ارزش برند شما وقتی به مخاطره می افتد که بدون دانش لازم برای توسعه اقدام کنید. استفاده از تبلیغات نامناسب برای گسترش برندینگ، عدم وجود رابطه منطقی بین محصولات پیشین و تولید جدید و عدم تبعیت از استراتژی های تدوین شده می تواند منجر به کاهش ارزش برند شود. به قول معروف با هر کدام از موارد یاد شده، در بین مشتریان بی اعتبار خواهید شد.
- آسیب به چهره برند: برطرف نکردن انتظار بازار، عدم رعایت استراتژی های موقعیت یابی و پایین بودن کیفیت تولید جدید می تواند به وجهه و چهره برند آسیب بزند.
جمع بندی
کسب و کارهای کوچک و بزرگ برای دیده شدن نیاز به برندینگ دارند. پایان فرآیند برندسازی پایان ماجرای مجموعه های تجاری نیست! تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات برای فراموش نشدن و همیشه در اوج بودن نیاز به تغییر و پویایی همیشگی دارند. محصولات جدید می توانند شما را در ذهن مخاطب جاودانه کنند و توسعه برندینگ با افزایش فروش و پیشرفت برند همراه شود. اگر قصد توسعه برند خود را داری، همین حالا اقدام کن.
این فرآیند بازاریابی می تواند برای بهبود تصویر برند و افزایش سهم بازار موثر واقع شود.
محصولات جدید می توانند شما را در ذهن مخاطب جاودانه کنند و توسعه برندینگ با افزایش فروش و پیشرفت برند همراه شود.
دیدگاهتان را بنویسید