مدیریت تبلیغات در بازاریابی چیست؟ 4 نقش اساسی تبلیغ در بازاریابی
کسب و کارها با در نظر گرفتن بازریابی و تبلیغات دقیق و منظم می توانند به اهداف شغلی خود نزدیک شوند. این دو ابزار مهم را می توان با هم متفاوت دانست اما جدا از هم نیستند. برای معرفی و تبلیغ هر چه بهتر محصولات و خدمات، امر بازاریابی باید به دست افرادی با روابط اجتماعی بالا سپرده شود. من، زهرا شایق، دانش آموخته مدیریت عالی کسب و کار و مدیرعامل شرکت فرداد ارتباطات شایق هستم. در این مقاله می خواهم در مورد مدیریت تبلیغات در بازاریابی با شما بگویم. تا انتهای این مطلب با من همراه باشید.
تفاوت بازاریابی و تبلیغات
تبلیغات با به طور کلی می توان به عنوان یکی از زیرشاخه های بازاریابی به حساب آورد. می توان گفت برای ارائه یک تبلیغ خوب، در باید به اصول بازاریابی تسلط داشت. تبلیغات نمیتواند به صورت مستقل عمل کند، زیرا هدف هر دو مفهوم یکسان است و این دو ابزار برای جذب مشتری و افزایش فروش مورد استفاده قرار می گیرد. با تمام این شباهت ها و در هم تنیدگی، بازاریابی و تبلیغات در عمل با یکدیگر تفاوت دارند.
مدیریت تبلیغات در بازاریابی، به اقداماتی اطلاق می شود که برای معرفی و فروش محصولات و خدمات خود به مشتریان انجام می شود. اغلب این اقدامات با صرف هزینه همراه خواهد بود. بازاریابی، فعالیتی است که به دنبال آموزش و تشویق کاربران برای استفاده از محصول و خدمات می پردازد تا از میان دیگر رقبا، برند شما را انتخاب کنند. فرآیند بازاریابی به شناخت مشتریان، جلب رضایت و پشتیبانی از مخاطبان برای استفاده مجدد محصول و خدمات خواهد پرداخت.
محتوا آتش است، رسانه های اجتماعی بنزین. «جی بیر»
بازاریابی و تبلیغات از سنتی تا مدرن
شیوه مدیریت تبلیغات در بازاریابی را می توان به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم کرد. ابزارهای مورد استفاده برای اجرای تبلیغات، در این روش با هم تفاوت دارند و از رسانه های متفاوتی به اجرای تبلیغ می پردازد. در گذشته اکثر تبلیغات سنتی اجرا می شدند. برای معرفی و بازاریابی محصولات و خدمات اغلب روش هایی مثل پخش تراکت، نصب بیلبورد و تبلیغات محیطی، استفاده از بنر و شیوه های مشابه در تبلیغات سنتی استفاده می شود. روش های تبلیغات سنتی هزینه های بسیار بیشتری به نسبت شیوه مدرن آن در بر می گیرند و میزان بازخورد و تاثیر کمتری دارند. همچنین تبلیغات تلویزیون و رادیو نیز در گروه تبلیغات سنتی قرار می گیرد.
به طور کلی می توان گفت تبلیغات سنتی، مشکلات زیادی را به همراه دارد. از جمله نیاز به یک تیم بازاریاب برای پخش کردن بنرها و تراکت ها در سطح شهر. این شیوه مدیریت تبلیغات در بازاریابی بسیار زمانبر و پر هزینه هستند. در مقابل، تبلیغات مدرن که در سالهای اخیر بسیار پر طرفدار شدند و با انتشار تبلیغات در فضای مجازی و بستر اینترنت، با صرف زمان و هزینه کم بازخورد بیشتری را در پی دارند.
نقش مدیریت تبلیغات در بازاریابی و فروش
میتوان 4 نقش مهم و اساسی برای مدیریت تبلیغات در بازاریابی در نظر گرفت. توجه کسب و کارها به این نقش ها، برای دریافت فروش بیشتر موثر خواهد بود.
- نقش تبلیغات و بازاریابی در گسترش بازار
- نقش بازاریابی و تبلیغات در قانع سازی
- نقش تبلیغات در اطلاعات
- نقش تبلیغات در آگاه سازی یا awareness
در ادامه به بررسی هر یک از این چهار نقش مهم در بازاریابی و تبلیغات خواهم پرداخت.
گسترش بازار
اگر مدیریت تبلیغات در بازاریابی با موفقیت انجام شود، منجر به گسترش بازار خواهند شد. بازاریابی، با هدف ارتقاء بازار از سطح محلی و محدود به سطح منطقهای و سپس به سطح ملی و بینالمللی شروع به کار میکند. تبلیغات یکی از بهترین و موثرترین ابزارهای بازاریاب برای رسیدن به این هدف است.
قانع سازی
هنگامی که یک شرکت محصول یا خدمتی را ارائه می دهد، علاوه بر معرفی و در دسترس قرار دادن آن برای مخاطب، باید به قانع کردن مشتری برای استفاده از آن محصول بپردازد. یکی از نقش های مدیریت تبلیغات در بازاریابی، طراحی پیام های قانع کننده برای نشان دادن برتری و تمایز محصول نسبت به تولیدات رقبا است.
افزایش اطلاعات
بازاریابی و تبلیغات موجب آگاهی بخشی هر چه بیشتر مخاطبان هدف نسبت به محصول می شود. در واقع از طریق مدیریت تبلیغات در بازاریابی می توان به ارتباط میان اطلاعات و ایجاد آگاهی از محصول و یا خدمت نیز پرداخت. مشتریان بالقوه با دریافت اطلاعات مربوط به ویژگی ها، نحوه ارائه و موارد استفاده از محصول و خدمت، تبدیل به مشتری خواهند شد. در واقع اطلاعات محصول می تواند در تصمیم گیری و انتخاب مشتری برای انتخاب تأثیر داشته باشد.
آگاه سازی
یکی دیگر از مهم ترین نقش های تبلیغ در بازاریابی، آگاه سازی افراد در رابطه با برند تجاری، ویژگی ها و قیمت های ارائه شده برای محصول یا خدمت است. شناخته شدن برند توسط مخاطب، می تواند به برقراری ارتباط موثر آنها با نام تجاری کمک کند و موجب بالا رفتن سطح فروش شود.
جمع بندی
این روزها، تبلیغات یکی از اصولی ترین راه های بازاریابی به شمار می روند و با مدیریت تبلیغات می توان به اهداف کسب کار بیش از پیش نزدیک شد. با مدیریت تبلیغات در بازاریابی و دریافت مشاوره برای انجام هر چه بهتر آن می توان به نتایج دلخواه دست یافت و با هزینه معقول و هدفمند محصول یا خدمات را به مخاطب عرضه کرد. اگر به بهبود فرآیند تبلیغات و بازاریابی خود می اندیشید و در صدد یافتن راهی برای بهتر کردن آن هستید، همین حالا اقدام کنید.
تبلیغات با به طور کلی می توان به عنوان یکی از زیرشاخه های بازاریابی به حساب آورد. می توان گفت برای ارائه یک تبلیغ خوب، در باید به اصول بازاریابی تسلط داشت.
دیدگاهتان را بنویسید