مدیریت آژانس تبلیغات چیست؟ وظایف مدیر آژانس تبلیغاتی
تبلیغات، اولین و مهم ترین راه رسیدن به فروش و محبوبیت کسب و کار شماست. اجرای تبلیغات در زمینه های مختلف، مستلزم آنالیز نیاز مخاطب و همسو کردن آن با تولیدات یا خدمات برند برای تولید محتوای مناسب است. من، زهرا شایق، مدیر شرکت فرداد ارتباطات شایق و دانش آموخته دیجیتال مارکتینگ با مدرک رسمی از GOOGLE هستم. در این مقاله اطلاعاتی در مورد مدیریت آژانس تبلیغات و وظایف آن را با شما به اشتراک خواهم گذاشت. تا انتهای این متن با من همراه باشید.
آژانس تبلیغاتی چیست؟
مجموعه ای منسجم که در برنامه ریزی، رشد و اجرای برنامه های تبلیغات تخصص لازم را دارد و به ارائه خدمات در این زمینه می پردازد، آژانس تبلیغاتی نام دارد. اعضای این شرکت تبلیغاتی، در زمینه های مختلف دیجیتال مارکتینگ از تخصص کافی برخوردار هستند و با اشراف بر ابعاد مختلف تبلیغات آنلاین به کسب و کارهای برای دیده شدن بیشتر، کمک می کنند. مدیریت آژانس تبلیغات، با نظارت بر عملکرد اعضا و تدوین استراتژی تبلیغ، روند فعالیت را بهبود می بخشد. آژانس های تبلیغاتی معمولا شرکت های مستقلی هستند که کارهای کیفی تبلیغات از طراحی استراتژی تا اجرای آن را بر عهده دارند.
انواع آژانس تبلیغاتی
مجموعه های ارائه دهنده خدمات تبلیغاتی را بر اساس نحوه عملکرد می توان به دسته های زیر تقسیم کرد. مدیریت تبلیغات آژانس تبلیغاتی در هر کدام از این موارد به نوعی متفاوت اجرا می شود:
- درون سازمانی: این آژانس تبلیغاتی به صورتی داخلی و برای یک سازمان ساخته می شود و کار تبلیغات به صورت درون سپاری انجام می شود. در واقع می توان آن را جزئی از سازمان ها و شرکت های بزرگ دانست.
- خلاق: شرکتی کوچک در زمینه تبلیغات محسوب می شود که به ارائه خدمات خلاقانه می پردازد. ایده پردازی تنها خدمت این مجموعه محسوب می شود.
- خدمات کامل: شرکت های تبلیغات با خدمات کامل، از فعالیت های بازاریابی و ارتباطی گرفته تا خدمات تبلیغاتی مانند برنامه ریزی استراتژیک و ارائه ایده های خلاقه را در برنامه کاری خود جای داده اند. حتی انجام تحقیقات بازار و انتخاب رسانه های مناسب برای انتشار محتوای تبلیغاتی، از خدمات این آژانس تبلیغاتی است.
- تبلیغات تخصصی: در یک حوزه خاص و مشخص شده تبلیغاتی فعالیت دارند. بعنوان مقال فقط در زمینه تبلیغات محیطی فعالیت دارند یا تنها به طراحی سایت و سئو می پردازند. آژانس تبلیغات تخصصی از اعضایی متخصص در زمینه های مشخص تشکیل شده است.
مشتریان خوب هستند که آژانس تبلیغاتی خوب را می سازند. «موریس هیت»
خدمات مدیریت آژانس تبلیغات
مجموعه هایی که با رویکرد ارائه خدمات تبلیغاتی مشغول به کار هستند، با توجه به گروه فعایت خود به خدمات خاصی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهند. مدیریت آژانس تبلیغات، با نظارت و تصمیم های دقیق و اصولی اعضای تیم را هدایت و پشتیبانی خواهد کرد. مهم ترین این موارد عبارت است از:
نظارت بر ارائه خدمات یکپارچه
برای خدمات یکپارچه و هماهنگ، مدیریت آژآنس تبلیغات به تدوین برنامه ای استراتژیک می پردازد. طراحی خلاقانه تبلیغات با تحقیقات کامل در مورد محصول یا خدمات مورد تبلیغ صورت می گیرد. همچنین انتخاب رسانه مناسب برای اجرا و انتشار محتوای تولید شده، برای حفظ یکپارچگی الزامی است.
یکپارچگی رسانه ای در ارائه خدمات
اجرای تبلیغات منسجم و مفید، تنها در یک نوع محتوا سازی میسر نیست. برای هر چه بهتر و موثر بودن تبلیغات، باید از تمام رسانه های موجود و در دسترسِ مخاطبان استفاده کرد. همسو کردن تبلیغات در رسانه های چاپی و دیجیتال و تبلیغات محیطی، از جمله خدماتی است که با تشخص مدیریت آژانس تبلیغات امکان می پذیرد.
خدمات محتوایی
هر مجموعه و کسب و کاری با توجه به حیطه کاری خود و سلیقه مخاطب هدف، نیاز به تولید محتوا در قالبی خاص دارد. این مسئله به این معنا نیست که مجموعه های تجاری تنها با استفاده از یک قالب محتوایی به تبلیغات می پردازند. اما قالب مورد نظر بر اساس نیاز مجموعه و مخاطب، انتخاب و تولید آن شروع خواهد شد. انتخاب دسته مناسب و نظارت بر تولید بدون نقص آن از فعالیت هایی است که توسط مدیریت آژانس تبلیغات انجام می شود.
مسیرهای الکترونیکی
طیف گسترده ای از ابزارها و راه حل های الکترونیکی برای انجام تبلیغات مفید و موثر، در خدمت آژانس تبلیغاتی قرار دارد. ابزارهایی مانند یکپارچه سازی سیستم، بازاریابی موتورهای جستجوگر، ارائه مشاوره کسب وکار الکترونیکی، مدیریت تعامل با کاربران، تبلیغات الکترونیی و موارد دیگر. انتخاب مسیر مناسب را باید به مدیر آژانس سپرد.
وظایف مدیریت آژانس تبلیغات چیست؟
شخصی که به عنوان مدیریت آژانس تبلیغات انتخاب می شود، باید توانایی و دانش مورد نیاز برای انجام وظایف تعریف شده را داشته باشد.
مدیر موفق، شخصیتی پویا دارد و همگام با تغییر و تحول تبلیغات در جهان گام بر می دارد. داشتن اطلاعات تکمیلی در مورد تجارت الکترونیک در دنیای اینترنتی امروز می تواند از بارزترین شاخصه های مدیر حرفه ای باشد. تسلط بر زبان انگلیسی برای مطالعه روزانه تحولات دنیای تبلیغات را نیز می توان از خصیصه های این فرد به شمار آورد.
وظایف مدیر آژانس تبلیغاتی را می توان اینگونه نام برد:
- شناسایی اهداف برند
- شناخت مخاطب هدف
- بررسی بازار و شکار موقعیت های مناسب
- برنامه ریزی توسعه کوتاه مدت و بلند مدت
- بستر سازی مناسب برای معرفی برند و محصول
- بررسی ایده، انتخاب اعضا و بکارگیری تمام توان تیم
- نظارت بر شیوه تولید محتوا و انتشار آن
مهارت های مدیر آژانس تبلیغاتی
امروزه مدیریت تبلیغات، یکی از رشته های پر طرفدار دانشگاهی به شمار می رود اما باید به خاطر داشت که تنها داشتن تحصیلات آکادمیک کافی نیست و در تعامل با شرکت های دیگر و کسب تجربه می توان به نتیجه دلخواه دست یافت. برخی از مهارت های مورد نیاز برای مدیریت آژانس تبلیغات اینگونه است:
- مهارت سخنوری، متقاعدسازی و انتقال اطلاعات
- تعامل با شرکت های تبلیغاتی
- توانایی مدیریت کارمندان، بازاریابان و تیم فروش
- قدرت گوش کردن به مخاطب و آنالیز نیاز آنها
- تسلط بر تمام شاخه های تبلیغات و ابزارهای موجود
- توان شناسایی اختلالات بازار و مدیریت بحران و ارائه راهکار مناسب در موقعیت های مختلف
جمع بندی
کسب و کارهای کوچک و بزرگ، برای اجرای تبلیغات حرفه ای و ورود به عرصه رقابت، نیاز به کمک آژانس های تبلیغاتی دارند. این مجموعه ها، ارائه دهنده خدمات تبلیغاتی هستند و با توجه به نیاز برند و مخاطب به تولید و انتشار تبلیغات مناسب می پردازند. اگر به راه اندازی بخش تبلیغات برای مجموعه خود یا تغییر شیوه تبلیغ برای بالا بردن راندمان و بازخورد می اندیشی، همین حالا برای دریافت مشاوره اقدام کن.
مجموعه ای است که به ارائه خدمات تبلیغاتی در تمام ابعاد و قالب های موجود می پردازد.
دیدگاهتان را بنویسید