برندینگ درون سازمانی چیست و چگونه انجام می شود؟

یک برند زمانی در یک کسب و کار ریشه می گیرد که همه کارکنان آن را درک کنند و بر اساس آن عمل کنند. استراتژی برند باید برای تک تک کارکنان اولویت داشته باشد و توسط همه نیروهای شرکت به اجرا درآید. نتیجه نهایی میتواند یک تصویر واضح از برند باشد که به خوبی در جای جای سازمان نهادینه شده است. به این روش، برندینگ داخلی گفته میشود. من، زهرا شایق هستم. مدیر عامل شرکت فرداد ارتباطات شایق و کارشناسی ارشد کارآفرینی گرایش کسب و کار. در این مقاله قصد دارم اطلاعاتی را در رابطه با برندینگ درون سازمانی با شما به اشتراک بگذارم.
برندینگ درون سازمانی چیست؟
برندینگ داخلی (Internal branding) به ارتقای اهداف، محصولات و خدمات یک شرکت به کارکنان درون سازمان اشاره دارد. هدف این روش برندسازی، افزایش تعامل کارکنان با اهداف شرکت و تقویت حمایت از برند است. کارکنانی که آگاهانه از برند شرکت حمایت میکنند، احتمالاً اشتیاق خود به سازمان را در هر مکانی به اشتراک میگذارند.
برندینگ درون سازمانی میتواند بخشی موثر از برندسازی خارجی و دیگر تلاشهای بازاریابی باشد؛ اما برای ایجاد تعامل با برند، راضی نگه داشتن کارکنان امری حیاتی است. کارکنانی که رضایت شغلی داشته باشند، از اهداف سازمان حمایت کرده و در توسعه برند شرکت نقش ایفا میکنند. در اینکه کارکنان باید حقوق خوب دریافت کنند و شرایط مناسبی در شرکت داشته باشد شکی نیست، اما ارتباطات مهمترین نقش را توسعه برندسازی داخلی بازی میکند.
کسب و کارها گاهی اوقات فراموش میکنند که ارتباطات درون سازمانی بین مدیران با کارمندان و کارمندان با یکدیگر تا چه اندازه دارایی مهمی است. تسهیل فعالیت جمعی تیمهای مختلف در شرکت، اجرای بهتر تصمیمها، اتحاد حول یک پروژه خاص، ارزشها و فرهنگ شرکتی در نهایت منجر به ارتباطات داخلی قوی میشود. بسیار از کسب و کارها برای ایجاد ارتباطات موثر از پنل پیامکی استفاده میکنند.

مزایای برندینگ درون سازمانی
این شیوه برندینگ بر اساس این ایده عمل میکند که نظرات مشتریان یک شرکت بر اساس تجربیات آنها در تعامل با سازمان شکل میگیرد، نه فقط در استفاده از محصولات! به همین دلیل است که کارکنان در برندسازی داخلی به عنوان مشتریان داخل شرکت شناخته میشوند که مدیران باید به ایجاد وفاداری در آنها تلاش کنند.
شرکتها برای اجرای برندینگ داخلی کارکنان را در فرآیند توسعه برند مشارکت میدهند تا در بر رفتار آنها برای حمایت از برند تاثیر بگذارند. کسب و کارها باید کارکنان را در مورد برند آگاه کنند تا اشتیاق آنها نسبت به برند را افزایش دهند. اگر شرکت با کارکنان خود مشارکت بالایی داشته باشد، احتمال بیشتری دارد تا رضایت مشتری خارجی را به دست آورد. سپس شرکت وارد سوددهی میشود زیرا هم برندسازی داخلی و هم برندینگ خارجی در یک مسیر واحد قرار گرفتهاند. مزایای این شیوه برندینگ از این قرار است:
- ایجاد فرهنگ سازمانی قوی
- رضایت و حفظ کارکنان
- ارائه خدمات بهتر به مشتریان خارجی
- افزایش بهره وری و سودآوری
- تبدیل کارکنان به به سفیران برند
- نحوه پیاده سازی برندسازی داخلی
- پیاده سازی برندینگ داخلی
چگونگی اجرای برندینگ درون سازمانی
راههای مختلفی برای موفقیت در برندینگ درون سازمانی وجود دارند. در ادامه به برخی از بهترین شیوه های پیاده سازی این روش برندسازی اشاره می کنیم:
درک اهداف بازاریابی شرکت:
قبل از اینکه بتوان کارکنان را برای دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت تشویق کرد، ابتدا باید بدانند که اهداف چه هستند.
درک نیازها و انگیزههای کارکنان:
رضایت واقعی کارکنان به چیزی بیش از یک حقوق خوب بستگی دارد. کارکنان باید احساس کنند که بخشی از یک تیم هستند و کارشان ارزشمند است.
ایجاد محتوای جذاب و خلاقانه:
از طریق مطالب جذاب مانند وبلاگها، خبرنامهها، ایمیلها، ویدئوها و پستهای رسانههای اجتماعی با کارکنان تعامل داشته باشید.
انتشار پیامها از طریق کانالهای متعدد:
ارتباطات داخلی را از طریق کانالهایی که کارکنان استفاده میکنند و از آنها لذت میبرند به اشتراک بگذارید. پیامک، ایمیل یا پیام رسانها انتخابهایی عالی هستند.
* آموزش کارکنان جهت حمایت از برند:
به کارکنان بیاموزید که چگونه برای سازمان سفیران برند خوبی باشند (چه آنلاین و چه آفلاین). آموزش کارکنان در نهایت به کسب و کار کمک میکند تا به طور کلی آگاهی بهتری از برند ایجاد کند.
ایجاد فضایی برای دریافت نظرات:
کارکنان را تشویق کنید تا نظرات خود را در مورد سیاستهای شرکت، مدیریت و تاکتیکهای بازاریابی ارائه دهند.
تغییر رویکرد براساس تغییرات:
همانطور که شرکتها رشد میکنند و فرآیندهای سازمانی تکامل مییابند، برنامه برندسازی داخلی نیز باید تغییر کند.

تلاش های رایج برندینگ داخلی
اطمینان از اینکه همه کارکنان می دانند که مشارکت آنها برای موفقیت شرکت ضروری است.
آموزش کلیه کارکنان در مورد محصولات و خدمات شرکت مهم است.
تقویت این مفهوم که مشتریان منبع حقوق کارکنان هستند.
تامین دستمزد، مزایا و مشوق های مناسب و محیط کاری دلپذیر اهمیت دارد.
تأیید اینکه مأموریت و اهداف شرکت به وضوح در سراسر سازمان منتشر شده اند.
فرصت هایی برای پیشرفت، توسعه حرفهای و ارتقای شغلی ایجاد شوند.
اطمینان از اینکه فرهنگ شرکتی تعادل بین کار و زندگی را ارتقا می دهد.
تاثیر پیامک در برندینگ داخلی
پیامک دارای نرخ خواندن حدود 95 درصد است، به همین دلیل مزایای زیادی نسبت به ایمیل یا تماس تلفنی دارد. با اس ام اس، میتوانید مطمئن باشید که پیام شما توسط اکثر کارکنان دریافت شده و خوانده میشود. به لطف پیامک ارتباط مستقیم و تقریباً آنی با کارکنان خود خواهید داشت. روند مدیریت پیامک از نظر زمان ارسال، تقسیم کارکنان، شخصی سازی پیام و سایر موارد به سرعت و با صرف هزینه کم انجام میشود.
یادآوری جلسات با مدیران:
پیامک رسانه بسیار مناسبی برای یادآوری یک جلسه از چند روز قبل (به ویژه با ذکر مکان و زمان) است. یادآوری از طریق پیامک باعث میشود تا در زمان صرفه جویی شود.
ارتباط با کارکنان سیار:
پیامک راه حل ایده آلی برای برقراری ارتباط مستقیم با کارکنان بیرون از سازمان است. این کارکنان اغلب مدیران فروش، رانندگان یا هر فرد دیگری است که در خارج از شرکت است.
ارسال پیام به منابع انسانی:
پیامک برای ارائه پیشنهادات شغلی برای استخدامیهای جدید، ارسال گزارشها یا بیانیههای مطبوعاتی، نظرسنجیها، پیام درباره مدیریت بحران و غیره یک ابزار ارتباطی مناسب و آسان با بخش منابع انسانی است.
برندینگ درون سازمانی میتواند بخشی موثر از برندسازی خارجی و دیگر تلاشهای بازاریابی باشد.
جمع بندی
موفقیت، محبوبیت و کسب اعتبار یک شرکت در گرو برندینگ آن است. یک شرکت در نهایت به توانایی سازمان در تعامل و ایجاد انگیزه مناسب در کارکنان بستگی دارد. شرکت ها می توانند با پیروی از بهترین شیوه های ذکر شده در این مقاله، یک استراتژی برندینگ داخلی موفق ایجاد کنند. برای رزرو مشاوره و اجرای بدون نقص برندینگ درون سازمانی خود، با من در تماس باشید.
هدف این روش برندسازی، افزایش تعامل کارکنان با اهداف شرکت و تقویت حمایت از برند است. کارکنانی که آگاهانه از برند شرکت حمایت میکنند، احتمالاً اشتیاق خود به سازمان را در هر مکانی به اشتراک میگذارند.
کارکنانی که رضایت شغلی داشته باشند، از اهداف سازمان حمایت کرده و در توسعه برند شرکت نقش ایفا میکنند. در اینکه کارکنان باید حقوق خوب دریافت کنند و شرایط مناسبی در شرکت داشته باشد شکی نیست، اما ارتباطات مهمترین نقش را توسعه برندسازی داخلی بازی میکند.
دیدگاهتان را بنویسید